최근 지자체 들은 코로나로 위축된 지역 관광산업을 살리기 위하여 다양한 타개책을 내놓고 있다. 지역의 유명 관광지를 홍보하는데 그치지 않고 역사와 문화를 엮어서 스토리텔링 형 관광소개가 그것이다. 충북의 단양도 문화관광의 활성화를 위하여 단순한 관광지의 소개보다는 관광지의 역사와 문화 그리고 먹거리 등을 한데 묶을 수 있는 만화와 숏폼 애니메이션을 창작하여 남녀노소의 흥미를 유발하고, 나아가 관광객이 자신의 창작물을 게시할 방법을 모색하였다. 이에 본 논문에서는 단양지역의 10대 관광지를 추려서 소개할 뿐 아니라, 각각의 관광지가 가진 역사적 문화적 스토리를 재해석하여 앱툰이나 숏폼 애니메이션을 제작하여 스토리텔링이 가미된 관광홍보 수단을 제공하고자 한다. 특히, 대중들이 가장 많이 사용하는 스마트폰용 애플리케이션(앱)을 개발하여 관광지 별로 창작된 앱툰과 애니메이션 등을 연결함으로써 일회성으로 끝날 수 있는 관광의 경험을 스토리가 있는 신기로운 체험을 제공하는 것을 목적으로 한다. 추가로 음식점과 카페 그리고 단양의 굿즈를 다운로드 받을 수 있는 앱을 개발함으로써 단양지역의 관광홍보뿐 아니라 지역경제의 활성화에도 크게 도움이 될 것으로 생각한다. 향후 여행객들이 단양지역의 관광지를 방문시, 관광지마다 할당된 QR코드를 찍으면 위치기반의 맵툰 앱을 통해 자동으로 관광소개용 애니메이션이 재생되고 주변 음식점과 카페 정보가 제공되도록 개선할 계획이다.
Recently, local governments are coming up with various solutions to revive the local tourism industry, which has shrunk due to the coronavirus. So called a storytelling-type tourism introduction that not only promotes famous local tourist attractions, but also combines history and culture. In order to revitalize cultural tourism, the Danyang region in North Chungcheong Province also created cartoons and short-form animations that could tie together the history, culture, and food of tourist destinations rather than simply introducing them. Thus, they sought a way to arouse the interest of people of all ages and genders and further allow tourists to post their creations. In this paper, we not only introduce the top 10 tourist attractions in the Danyang area, but also reinterpret the historical and cultural stories of each tourist destination and produce an App-toon or short-form animation to provide a means of tourism promotion with storytelling. In particular, we develop applications (Apps.) for smart-phones that are most commonly used by the public and connect apptoons and animations created for each tourist destination. Through this, the goal is to provide a novel experience with a story that transforms the tourism experience that can be a one-time experience. In addition, we believe that developing an app that allows users to download restaurants, cafes, and Danyang goods will greatly help not only promote tourism in the Danyang area but also revitalize the local economy. In the future, when travelers visit tourist attractions in the Danyang area and scan the QR code assigned to each tourist attraction, an animation for tourism introduction will be automatically played through the location-based Maptoon app, and information on nearby restaurants and cafes will be provided.